Oldal kiválasztása

Szoptató kismamák étrendje

MIT EGYEN ÉS MIT NE EGYEN A SZOPTATÓ ÉDESANYA?

Szoptatás esetén nem csak a kiadós folyadékbevitel, hanem az energiadús táplálkozás is fontos.

Közismert a hasfájást okozó ételek listája, ezeket a baba 3 hónapos koráig kerüljük, utána fokozatosan visszavezethetjük a kismama étrendjébe. Ezek közé tartoznak a káposztafélék, a hüvelyesek, a hagyma, a foghagyma, a gomba. Az élénkítőszereket próbáljuk kerülni, mert ezek a babákra és hatnak: kávé, fekete tea, kóla, csoki.

TEJ, TEJTERMÉK. Kevésbé ismert, de sokkal fontosabb az allergiát kiváltó ételek mellőzése a szoptatás alatt. Ezeket lehet fogyasztani,de csak mértékkel. Ide tartozik elsősorban a tej és az összes tejtermék. Még e korlátozás mellett is gyakran találkozunk allergiás tünetekkel a kisbabáknál, melyek elsősorban hasfájásban, nagy mennyiségű bukásban, atópiás dermatitisben (közismerten ekcémában), de akár vércsíkos székleteben is megnyilvánulhatnak. Ilyen tünetek jelentkezésekor a tej és tejtermékek teljes kiiktatását javasoljuk a szoptatás idejére. Nem lesz kalcium hiányos a kismama, ha sok amarantot, szezámmagot, mákot (napi 2 teáskanállal), mandulát (napi 2 marékkal) fogyaszt. Ezek a legmagasabb kalcium tartalmú növényi ételek, közöttük a mák a legkiemelkedőbb. Fontos tudni, hogy a mák termése nem bágyaszt, nem tartalmaz opiátot, csak a terméstok nedve. Ezek mellett fogyaszthatók egyéb organikus kalciumpótlók is, pl korall-kalcium, vagy tojáshéj-kalcium is. Szedhető még a Calcium-phosphoricum D6 Schüssler-só is, napi 3×1 tabletta formájában.
A szervetlen kalcium bevitelt nem javasoljuk, ugyanis ebből nagyobb mennyiségek bevitelére van szükség ahhoz, hogy szervezetünk be tudja építeni belőle az ásványi anyagot. Azonban nagyobb mennyiségek, akár vesekövet is okozhatnak, így kontroll nélkül nem alkalmazhatók.

EGYÉB ALLERGÉNEK: Allergiás tüneteket kiváltó ételek közé tartozik a földimogyoró, kesudió, szója (ezt legjobb, ha teljesen kiiktatjuk a szoptatás idejére), az eper és a citrusfélék (narancs, mandarin, citrom, grapefruit, kiwi). A fáról szedett, bio citrusfélék nem okoznak panaszt, csak a vegyszerrel kezelt darabok, ugyanez voatkozik az eperre is.
A legmegfelelőbb az lenne, ha a szoptató kismamák csak vegyszermentes, bio zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztanának. ekcémás tünetekkel küzdő kisbabák esetében mindenképpen ezt javasoltjuk.
Azonban ne legyen félrevezető e bekezdés: sokkal-sokkal jobb egy nem bio eredetű, esetleg vegyszerrel kezelt nyers gyümölcs, mint egy szelet csokoládé, vagy egyéb bolti édesség.

OMEGA 3: Sokan nem tudják, de nagyon fontos a szoptató kismama számára az omega 3 tartalmú halolaj (legtisztább a krill olaj) vagy a hidegen sajtolt növényi olajok, pl. kendermagolaj, lenmagolaj, olívaolaj fogyasztása. Ezek az ételek, a mellett, hogy a kismama egészségét is védik, a baba számára, az agy fejlődéséhez nélkülözhetetlen telítetlen zsírsavakat, főleg omega 3 zsírsavat tartalmaznak. Ezeket az olajokat tároljuk hűtőben, sötét üvegben és csak max. 40 fokra melegítve vagy hidegen fogyasszuk őket. Sajnos a halolajak napjainkban már igen szennyezettek nehézfémekkel, ezért csak szigorúan ellenőrzött forrásból fogyasszunk ilyet, vagy maradjunk a növényi eredetűeknél.

GABONAFÉLÉK: Lényeges, hogy a szoptató kismama fogyasszon sok nyers zöldséget és gyümölcsöt. A gabonafélékből csak a kétszikűek termését javaslom (köles, hajdina, quinoa), továbbá mértékkel a rizst. Hasfájós kisbabák sajnos érzékenyek lehetnek az egyszíkű gabonákra, valószínűleg a bennük lévő glifozát tartalmú permetezőszerekre (búza, ZAB, árpa, rozs, kukorica, és sajnos a tönkölybúza, alakor is), így hasfájás, ekcéma esetén ezek helyett a köles, hajdina, mértékkel a rizs szokott panaszmentességhez vezetni.

ÍZFOKOZÓK: Nagyon fontos az adalékanyagok, különösen a natrium-glutamát és na-benzoát kerülése, ezért a felvágott, virsli, téliszalámi  egyáltalán nem javasolt.

 Fontos tudni, hogy a kisbaba hasfájása esetén a panaszok már egy nap alatt is enyhülnek, ha az édesanya a javasolt étrendet tartja. Amennyiben nem negfelelő ételt fogyaszt, 6-8 óra múlva megjelenik a hasfájás a szopizó kisbabánál.

TOJÁS? HÚS? HAL: Tojásból csak a tanyasi csirkétől származó tojást válasszanak. Húsfélékből is igyekezzenek szennyeződés-mentes tanyasi csirkét, kacsát, libát, pulykát fogyasztani. A hal nagyon fontos lenne, de a legtöbb tengeri hal sajnos nagyon szennyezett nehézfémmel, de a a szoptató édesanya által fogyasztott lazac is gyakran okoz ekcémát, hasfájást a babáknál (itt sajnos a lazacok mesterséges körülmények között tartása, szójával, kukoricával való táplálása a fő ok). Ha sikerül hozzájutni tiszta, édesvízi halhoz, azt korlátlanul fogyaszthatja.

FOLYADÉK: A folyadékbevitel legyen elégséges, 20 kilóként legalább egy liter, de akár 10 kilónként egy liter is lehet. Főleg vizet (lehetőleg szűrt vagy alacsony ásványi anyag tartalmú ásványvizet vagy forrásvizet fogyasszunk), a teák közül a tiszta gyümölcsteák, és a csipkebogyó tea iható korlátlanul. Az édeskömény teából napi másfél liternél többet ne fogyasszon a szoptató kismama, mert haspuffadás okozhat a csecsemőnél. A rostos levekből csak a saját préselésűt javaslom, a dobozos levek sajnos hozzáadott fruktózt tartalmaznak, melyek májra gyakorolt káros hatásuk mellett hasfájást is okoznak a babánál.

ÉDESSÉGEK: Nagyon nehéz lemondani a csokoládéról, bolti édességekről, de ezek a mellett, hogy sok cukrot tartalmaznak és elindíthatják az édesanya hízását, mesterséges színezékkel, aromával, ízfokozóval dúsítottak, így tulajdonképpen idegen anyagokat juttatnak a szervezetbe, ami terhelést jelent a májra, vesére. A nem cukortartalmú édesítőszerek közül a sztívia és az eritrit, esetleg a xyllit javasolt.